IQOXE anuncia que presentarà al·legacions a l’informe d’Inspecció de Treball que resol que va vulnerar el dret a vaga

IQOXE ha anunciat que presentarà al·legacions a l’informe d’Inspecció de Treball de la Generalitat, que ha obert una acta d’infracció contra la companyia per “establir unilateralment restriccions indegudes al dret a vaga”. En un comunicat emès aquest dimarts, la companyia ha assegurat que “l’informe de l’òrgan inspector confirma totes les afirmacions i explicacions facilitades per IQOXE”, però que tot i això al·legarà perquè no estan d’acord amb el resultat de l’expedient. Fonts de l’empresa han apuntat a l’ACN que no descarten arribar als tribunals si l’administració no els dona la raó.L’origen de la problemàtica és la vaga convocada pels treballadors d’IQOXE el 30 de març.

Entre els empleats i la direcció hi va haver discrepàncies sobre quins havien de ser els serveis mínims que s’havien d’implementar durant la jornada. Tot i algunes reunions, no hi va haver acord, tal com reconeix Inspecció de Treball. “El comitè d’empresa al·lega que no es va poder negociar la proposta empresarial que va arribar el dia abans de la vaga i a última hora. L’empresa no ha demostrat el contrari, si bé queda acreditat que hi va haver una proposta de la part social en els dies previs que l’empresa va rebutjar”, s’indica en l’informe. Amb tot, l’inspector remarca que la jurisprudència indica que “els serveis essencials de manteniment no poden ser declarats unilateralment per la part empresarial”.

Amb tot, el punt de màxim conflicte va ser la unitat d’òxid d’etilè. La companyia sosté en el comunicat que aturar-la durant la jornada de vaga “hagués pogut suposar” un risc per a les instal·lacions i que per això va decidir “mantenir els serveis mínims de producció”. Segons es recull de la inspecció, IQOXE va argumentar que amb l’aturada i posterior represa dels equips el risc d’avaria s’incrementa. En aquest sentit, va exposar que el fabricant tarda uns deu mesos en reposar les peces si hi ha algun problema mecànic i que les que tenien al magatzem per situacions d’emergència les van haver de fer servir unes setmanes abans, amb la qual cosa una nova fallada hagués suposat mesos d’inactivitat de la planta “i un nou ERTO” per als empleats.

En l’informe, l’inspector rebat les explicacions de la següent manera: “Aquest risc -d’avaria- no ha pogut ser avaluat ni quantificat, ni per l’empresa ni pel fabricant”. I afegeix: “Que els representants de l’empresa considerin bàsica la falta de recanvis en cas d’avaria és un problema de manteniment totalment aliè a la vaga. Si el risc d’avaria és tan elevat, per què els responsables de manteniment no s’han proveït de més recanvis?”, es pregunta.

A banda, el document recull les versions dels treballadors, que expliquen en l’últim any l’equip s’havia aturat “set o vuit vegades” durant el període en el qual la companyia va fer un ERTO a causa de la pandèmia de la covid-19. En altres ocasions, hi hauria hagut aturades causades per talls del subministrament elèctric. Pels empleats, els aparells funcionen “sense cap problema si es fa una aturada planificada i una encesa progressiva”.