Les cooperatives de l’avellana s’agrupen per alinear estratègies i valoritzar el sector

Les cinc principals cooperatives de l’avellana del Camp de Tarragona, que agrupen el 90% de la producció del país, constituiran una associació d’organitzacions de productors per disposar d’una “unitat estratègica” en aspectes com la comercialització i la promoció del producte. Segons ha avançat el director dels serveis territorials d’Agricultura a Tarragona, Àngel Xifré, es pretén que les cooperatives assoleixin el reconeixement de circumscripció econòmica, una figura d’abast europeu amb les quals podran treballar de forma conjunta.

El Govern ho ha anunciat aquest divendres a Reus durant la presentació de la segona edició del ‘Temps d’Avellana’, les jornades de promoció que tindran lloc a l’octubre al Camp de Tarragona i a les comarques gironines. Un dels objectius del pla estratègic per la valorització de l’avellana, que es va presentar el novembre passat a Reus, és el de definir una estratègia de gestió que passa per promoure la millora de l’organització del sector. Ara, les principals cooperatives de l’avellana del Camp de Tarragona han decidit fer el pas i convertir-se en circumscripció econòmica, una figura de reconeixement europeu que permet fixar normes sobre el producte, la producció i la comercialització. 

Segons ha detallat el director territorial d’Agricultura, Àngel Xifré, amb aquesta associació de productors podran treballar de forma conjunta aspectes de comercialització, de millora de la transformació de l’avellana i de la promoció, amb la possibilitat de fer campanyes conjuntes d’abast català, estatal o europeu. També podran accedir a fons europeus per desenvolupar estudis o altres accions en benefici del sector. 

Xifré ha destacat “l’esforç” de les cooperatives per treballar conjuntament i posar més en valor l’avellana. “El món canvia i ara la competència no és el teu veí del costat, sinó els italians o turcs. O et poses a treballar amb els teus veïns o difícilment podràs competir amb una potència com Turquia -que aplega el 70% de la producció-, Itàlia o França”, ha apuntat. 

El Temps d’Avellana arriba a Girona

L’anunci s’ha fet aquest dijous a Reus coincidint amb la presentació de la segona edició de Temps d’Avellana, un cicle sorgit arran del mateix pla estratègic. Aquest cicle, impulsat pel Departament d’Agricultura, la Cambra de Reus, els ajuntaments de Reus i la Selva del Camp, i la DOP Avellana de Reus, oferirà diverses activitats del 5 al 24 d’octubre per posar en valor l’avellana i promoure’n el consum. 

El programa inclou activitats al Camp de Tarragona, concentrades a Reus i la Selva del Camp, i s’amplia també a les comarques de Girona, que és on arrencarà el programa amb la Fira de l’Avellana de Brunyola, els dies 5 i 6 d’octubre. De l’11 al 13 d’octubre les activitats es concentraran a Exporeus, on hi haurà exposició de productors d’avellana, tastos i un espai de ‘showcooking’. El dia 14, a l’Espai de la Llotja de la Cambra de Comerç, es farà la jornada ‘La cuina de l’avellana’, adreçada a professionals de la restauració i del productes alimentaris. 

El 17 d’octubre el cicle de promoció de l’avellana es traslladarà a la Selva del Camp, amb l’activitat ‘Eduquem el paladar de l’avellana’, a càrrec de Jaume Salvat. El dissabte 19 a l’Hort d’Iglésies de la Selva hi haurà tastos populars d’avellana i una nova sessió de ‘showcooking’.

El mateix cap de setmana a Reus hi haurà activitats infantils als mercats municipals. El dia 18 a la tarda al Carrilet es farà el taller infantil ‘Fes el teu pot d’avellanes’ i el dissabte es repetirà l’activitat, en aquest cas al Mercat Central. També el dissabte, però en aquest cas a Girona, es durà a terme una jornada de promoció i tast d’avellana.

A més, els alumnes de les escoles de primària del Camp de Tarragona podran participar en el concurs ‘ Dibuixa Avellanes’. A Girona, durant tot el mes també es podran degustar a diferents restaurants menús i plats elaborats amb avellana. 

Àngel Xifré ha destacat que tot plegat pretén posar en valor “un fruit sec molt característic del nostres territori i promocionar-ne el consum” i ha posat en valor que la confecció d’un programa conjunt tant al Camp de Tarragona com a Girona “és una gran notícia per avançar en la unitat dels productors de tot el país”.

La Llotja de Reus renova la taula de preus

Per la seva banda, el vicepresident de la Llotja de Reus, Isidre Guinjoan, ha recordat que la nova direcció de la Cambra tot just porta tres mesos en el càrrec. L’objectiu de la nova junta, ha dit, és tornar a donar valor i rellevància a la Llotja de Reus i renovar-ne els estatuts, que daten del 1972. 

Guinjoan ha apuntat que també estan renovant les taules de preus i que han ofert als pagesos i a les cooperatives que puguin entrar-hi. “La Llotja no posa preus. El nostre paper simplement és informatiu sobre els preus que s’estan pagant en el mercat”, ha defensat el representant de la Llotja de Reus davant les crítiques dels productors.