Foment preveu posar en marxa abans de final d’any la variant de Vandellòs del corredor mediterrani

La variant de Vandellòs del corredor mediterrani es posarà en marxa abans de final d’any. Així ho ha anunciat aquest dimarts el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, després de recórrer el tram en proves entre les estacions del Camp de Tarragona i de l’Hospitalet de l’Infant. El projecte, iniciat fa prop de vint anys, ha suposat una inversió propera als 700 milions euros –dels quals ja estan executats més del 95%. La variant permetrà eliminar el darrer tram de via única que existia entre Barcelona i València, i reduir el temps de viatge entre ambdues ciutats en 30 minuts. Ábalos ha defensat la necessitat de trencar amb l’històric esquema radial d’infraestructures i també ha subratllat la inversió de l’executiu espanyol a Catalunya.

El ministre de Foment ha supervisat aquest dimarts els treballs de la variant de Vandellòs. Des de l’estació del Camp de Tarragona, Ábalos ha fet un viatge a bord d’un tren de proves de la sèrie 121 fins a la nova estació de l’Hospitalet de l’Infant, on ha anunciat que les previsions contemplen que es posi en marxa abans de final d’any. El trajecte ha durat uns 24 minuts. Al cap de poca estona de sortir el tren ha passat per l’intercanviador de la Boella -a tocar de la T-11 i l’aeroport- per canviar d’ample estàndard o europeu a l’ample ibèric. Les dues vies de la variant de Vandellòs s’han construït inicialment amb un ample de 1.668mm però amb travesses polivalents per moure els rails a l’ample internacional, de 1.435mm, un cop s’enllesteixi el conjunt del corredor.

Un cop completada la construcció de la infraestructura i de les instal·lacions, fins ara trens laboratori d’Adif i de tipus comercial han completat diverses proves en els trams d’ample internacional i convencional, entre les quals destaquen les auscultacions de la via i sistemes d’electrificació, comprovacions de les instal·lacions de seguretat, comunicacions i senyalització, i el sistema ERTMS. La planificació preveu que durant l’octubre es facin les proves de fiabilitat, que constitueixen la darrera fase abans del procés de formació de maquinistes. En paral·lel, s’està avançant en la tramitació administrativa necessària per a l’homologació de la nova infraestructura i el conjunt dels sistemes, i la obtenció de les autoritzacions preceptives per part dels organismes competents abans de la posada en servei del tram. El nou traçat, que és apte per a l’Alta Velocitat i el tràfic mixt de passatgers i mercaderies, connectarà el corredor mediterrani des de Vandellòs amb la línia de l’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa i amb la línia d’ample convencional Tarragona-Reus.