Més de 2 milions de camions desviats cap a l’autopista en el primer any de restriccions a l’N-340 i l’N-240

Aquest dilluns farà un any que va entrar en vigor la prohibició de pas de camions en diversos trams de l’N-340 i l’N-240. La mesura, destinada a reduir la sinistralitat i a millorar la fluïdesa del trànsit, acumula més de dos milions de vehicles pesants desviats cap a l’autopista, segons les dades del Ministeri de Foment a què ha tingut accés l’ACN. A més, els accidents amb morts i/o ferits greus s’han reduït a la meitat en els trams de carretera sense camions. Tot i això, els Mossos d’Esquadra han denunciat 4.000 transportistes per saltar-se la prohibició –les sancions s’enfilen als 500 euros. Mentrestant, les associacions del transport consideren que la mesura els ha criminalitzat i continuen reclamant que se’ls bonifiqui tot el preu del peatge i no només el 50%.

Durant el primer any amb restriccions s’han comptabilitzat 2,08 milions de trànsits desviats. En concret, 1,3 milions de vehicles corresponen al tram de l’AP-7 entre l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp) i Torreblanca (La Plana Alta); uns 450.000 al de l’AP-7 entre Altafulla (Tarragonès) i Vilafranca del Penedès, i uns 300.000 al de l’AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria (Alt Camp). Des de l’entrada en vigor de la prohibició, prop de 7.000 vehicles es desvien cada dia de mitjana cap a l’autopista.

Segons la mitjana fins al juny, en un dia laborable ho fan 4.361 camions cap al tram de l’AP-7 entre l’Hospitalet de l’Infant i Torreblanca -fins a l’abril el tram bonificat acabava a Peníscola i es va perllongar-; 1.045 es desvien al de l’AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria, i 1.507 camions al tram de l’AP-7 entre Altafulla i Vilafranca. En tots els casos, les bonificacions per als vehicles de quatre eixos o més són d’un 42,53% per als camions en trànsit i del 50% per als que fan trajectes interns.

En el cas de l’AP-2, el recorregut més habitual dels camions desviats és el Borges-Montblanc (90,1%), mentre que el recorregut complert entre les Borges i el Pla de Santa Maria tot just suposa el 5,4%. Al tram nord de l’AP-7els recorreguts més freqüents són Vilafranca-Altafulla (59,6%) i El Vendrell-Altafulla (38,6%), mentre que al sud és l’Hospitalet de l’Infant-Torreblanca, amb el 55,8%. Més accidents mortals a l’N-340 ebrencaLa prohibició de pas per la carretera nacional i el desviament obligatori cap a l’autopista ha fet que els accidents amb morts i ferits greus hagin caigut aproximadament a la meitat a les vies convencionals, segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) a l’ACN.

Per trams, on la reducció ha estat més acusada és a l’N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc, amb una davallada dels accidents amb morts i/o ferits greus del 57,1%. Aquí han passat de 3,5 a 1,5 sinistres cada any, de mitjana. Per contra, al tram alternatiu de l’AP-2 han crescut de 0,2 a 1,5. A l’N-340 entre Alcanar i l’Hospitalet de l’Infant la reducció dels accidents amb morts i/o ferits greus ha estat del 48,7%. Aquí han passat d’11,7 a 6 cada any, de mitjana, però si només es tenen en compte els mortals, les xifres constaten un creixement -de 4,8 a 6 accidents l’any a l’N-340. Al tram alternatiu de l’AP-7, han passat de 5,5 a 4,5 sinistres amb morts i/o ferits l’any, i ara aquí n’hi ha més amb vehicles pesants implicats.Pel que fa al tram entre Altafulla i Vilafranca la reducció dels accidents amb morts i/o ferits greus ha estat del 45,8%. Aquí han passat de 8,3 a 4,5 cada any, de mitjana.